Интересни факти
Фармацевтът Пембъртън създава Coca-Cola през 1886
Кока Кола е изобретена в Кълъмбъс, Джорджия. Създава я Джон Пембъртън първоначално като кокауайн, комбинация от вино и кокаин, наречена Кока. В началото тя е продавана като лекарство срещу главоболие, по пет цента на чаша в автоматите за газирани напитки, които стават популярни в САЩ по това време.
След забраната на алкохола в Джорджия през 1886 г. виното в рецептата е заменено с безалкохолен сироп. Първите продажби са реализирани на 8 май 1886 г. в аптеката "Jacob's Pharmacy" в Атланта, и за първите осем месеца са продавани едва девет чаши средно на ден. Газираната напитка става популярна и поради факта, че по това време в САЩ се смята, че газираните напитки са много полезни за здравето.
Считайки, че две "C" ще изглеждат по-добре в рекламите, Франк М. Робинсън, съдружник и счетоводител на д-р Пембъртън, предлага името Coca-Cola (Кока-Кола) и създава характерния за марката шрифт. Първата вестникарска реклама на Кока-Кола се появява във вестник "Атланта Джърнъл" – приканваща гражданите да опитат "новата и популярна газирана напитка". По витрините на магазините се появяват изрисувани с маслени бои плакати с надпис Кока-Кола.
Д-р Пембъртън обаче не осъзнава потенциала на напитката и започва да продава части от компанията си на други съдружници. Малко преди смъртта си през 1888 г., той продава цялата останала част от компанията на Ейза Григс Кандлер от Атланта – човек с голям търговски нюх. Кандлер продължава да изкупува останалите части, докато не придобива 100% от компанията.
Джон Пембъртън
На 1 май 1889 г. Ейза Кадлър публикува съобщение на цяла страница във вестник "Атланта Джърнъл", че е "единствен собственик на Кока-Кола". Собствеността, която Ейза Григс Кандлер всъщност придобива през 1891 година, му струва точно 2300 щатски долара.
До 1892 г. усетът на Кандлер към рекламата увеличава продажбите на сиропа Кока-Кола почти десетократно. Съвсем скоро след това той закрива фармацевтичната си фирма и се отдава изцяло на безалкохолната напитка. Заедно със своя брат Джон С. Кандлер, бившия съдружник на д-р Пембълтън – Франк Робинс и още двама нови съдружници Кандлер основава в щата Джорджия компания с името "Кока-Кола Къмпани". Първоначалният капитал на компанията е 100 000 долара. Търговската марка "Кока-Кола", която се използва от 1886 г., е регистрирана в "Патентното ведомство на САЩ" на 31 януари 1893 г.
Същата година са изплатени и първите дивиденти – по 20 долара на акция, което възлиза на 20% от номинала на акцията. Оттогава до днес, всяка година се изплащат дивиденти на акционерите. Като човек вярващ в рекламата, Кандлер продължава направеното от Пембълтън в областта на маркетинга, като разпространява стотици талони за безплатна Кока-Кола.
Той агресивно рекламира напитката, като разпраща сувенирни, ветрила, календари и часовници, със символа на компанията. Компанията продължава да се разраства и през 1894 г. в град Далас, щата Тексас е построена първата фабрика за производство на сиропа, извън Атланта. Следващата година са открити и заводи в Чикаго, Илинойс и в Лос Анджелис, Калифорния. През 1895 г., три години след създаването на компанията, Кандлър обявява, че "Кока-Кола ще се пие във всеки щат и на цялата територия на Съединените щат".
Кока-Кола започва да се продава в бутилки на 12 март 1894 г., а първите кутии се появяват през 1955 г. Кандлър се колебае дали да бутилира напитката, но тримата предприемачи (Дж. С. Мейфилд, А. О. Мърфи и Е. Х. Блъдуорт), които предлагат идеята, са толкова настоятелни, че той подписва договор, с който им отстъпва контрола върху процеса. Неясният договор се превръща в проблем за компанията през следващите десетилетия. Нещата се усложняват още повече от решението на бутилиращата фирма да сключва договори с подизпълнители.
През 1919 г. компанията на Кандлер продава фирмата Кока-Кола на банкера от Атланта Ърнест Удръф и инвестиционна група за сумата от 25 милиона долара. Така е създадена компанията "Делауер", като скоро след това половин милион от акциите на компанията са продадени публично, на цена 40 долара. След четири години синът на Ърнест – Робърт Уиншип Удръф, е избран за президент на компанията и така дава начало на неговото активно ръководство, продължило повече от шест десетилетия.
Преди да се включи в бизнеса с безалкохолни напитки, 33-годишният мъж от Джорджия се издига от продавач на камиони до вицепрезидент и генерален управител на "Уайт Мотор Къмпани". Новият президент на компанията обръща особено внимание на качеството на продукта. Удръф слага началото на кампания "За качествена напитка" като използва мащабно опитни служители, които да насърчават продавачите на наливна Кока-Кола да продават по-напористо и да предлагат напитката правилно.
С помощта на основните производители на бутилирана Кока-Кола, под негово ръководство се налагат строги стандарти в качеството, които проследяват и контролират всеки етап на производствените операции. Удръф умело прогнозира големия потенциал на бутилирането и увеличава съществено рекламата и търговската подкрепа на продукта. Към края на 1928 г. продажбите на бутилирана Кока-Кола за първи път надвишават продажбите, реализирани от наливната.
Ръководената от Удръф компания постига небивал търговски успех. Някои от търговските похвати, въведени от него, които се използват и днес, са били смятани за революционни. Така например през 20-те години на ХХ век, компанията за първи път започва да използва картонена опаковка, която съдържа 6 бутилки Кока-Кола, като по този начин насърчава продажбите "за вкъщи". Тази проста и обикновена опаковка била описана в рекламите като "Опаковка за дома, с удобна дръжка".
През 1929 г. към картонената опаковка се прибавя още едно революционно въведение в директните продажби – метален хладилен шкаф, които е отворен в горната част, пълен с лед, с което става възможно продажбата на леденостудена Кока-Кола в магазините. По-късно металният хладилен шкаф е усъвършенстван с механизирано охлаждане и автоматичен монетен контрол. По този начин напитката вече може да се предлага в канцеларии, фабрики, стадиони и много други. Мащабната рекламна кампания дава резултат и по времето на своята 50-та годишнина напитката вече се е превърнала в национален символ.
Аvas Източник